Rysunek - Malarstwo - Digital Painting

plenery malarskie, stare miasto w krakowie, obrazy z krakowa, spacer po krakowie, malowanie z natury, najlepszy kurs malarstwa w polsce

Cześć!
Dzisiaj nieco teorii dotyczącej różnorodnych technik rysunkowych.
Na wstępie- dlaczego to jest ważne?
Różne techniki oznaczają bardzo przekrojowy rozwój oraz znacznie szybszy progres. Wielokrotnie zmiana narzędzia wyciąga z kryzysów, pomaga otworzyć umysł i rozluźnić rękę. Dzięki eksperymentom nabierzesz pewniejszej kreski, zaczniesz różnicować walor, nauczysz się cieniowania wrażeniowego. Każda technika rozwinie w Tobie zupełnie inne umiejętności, które z pewnością wykorzystasz w przygotowaniach do egzaminu lub kompletowaniu portfolio. 

W każdej technice postaram się przedstawić Wam jej plusy i minusy oraz zebrać dla Was protipy, które pomogą Wam przełamać się do sięgnięcia do każdej z nich.

Dzisiaj bez owijania w bawełnę! Przechodzimy do konkretów :)

1. OŁÓWEK

Zapewne najlepiej Wam znana i po czasie być może znienawidzona technika :) Wymagana na na egzaminach na większości uczelni, więc bezapelacyjnie spotkasz się z nią w pracowni. 

nauka rysunku i malarstwa krakow, kurs rysunku, domin kraków, ulica historyczna, rysunek odręczny, jak nauczyć się rysować architekturę, jak zostać architektem
plenery rysunkowe, jak rysować z natury, rysunek architektoniczny z natury, nauka rysunku odręcznego, jak aktywnie spędzić wakacje, maraton rysunkowy, intensywny kurs rysunku architektonicznego
plener rysunkowy, nauka rysunku architektonicznego, detale architektoniczne, kościół świętego Józefa, rynek podgórski w krakowie, historia architektury, jak dostać się na architekturę

PLUSY

Ta technika zdecydowanie należy do kategorii “bezpiecznych” narzędzi. Grafit dobrze się zmazuje zarówno przy pomocy gumki chlebowej, jak i popularnej białej gumki, tzw. “myszki”. Przy odpowiednim doborze grubości ołówka, w których zdecydowanie można przebierać, da się osiągnąć dosyć mocny kontrast. Z pomocą ołówka można przedstawić najróżniejsze atmosfery na rysunku– widok nocny, deszczową aurę, mocno oświetlony plac. Stworzyć gładkie plamy, które w łatwy sposób można rozpuścić. Dodatkowym atutem jest fakt, że ołówkiem dobrze rysuje się każdy rodzaj architektury– zarówno nie ograniczając się w ilości detali w budynkach historycznych, jak i tworząc piękne, błyszczące szkło w biurowcach.

MINUSY

Zdecydowaną ujmą dla ołówków jest stopień ich rozmazywania się. Kolejność cieniowanych elementów powinna być przemyślana i prowadzona w taki sposób, by ręką nie rozcierać sobie najbardziej zacieniowanych miejsc. Tracimy wówczas tak pożądany kontrast. Praca staje się szara i bez wyrazu. Kolejna kwestia dotyczy możliwych trudności w doborze odpowiedniego dla nas ołówka– każdy ma zupełnie inne preferencje w kwestii rodzajów i stopnia twardości ołówków. Wiele osób miewa problemy z uzyskaniem kontrastu- znaczna część rysowników boi się dociskać ołówek, by uzyskać niemal czarną plamę. Dużym wyzwaniem okazuje się również zostawienie oświetlonych ściań zupełnie białych.  Wiele kursantów obawia się, że praca może zostać odebrana za niewykończoną.

 

PRO TIPY

A. Zacznijmy od doboru ołówka – jest ich wręcz nieograniczona ilość. Zaczynając od samego rodzaju, przez grubość, aż po twardość.

1. Versatile– to bardzo popularny wśród naszych rysowników ołówek z uwagi na jego uniwersalność, trwałość i wygodę użytkowania.
Versatile to metalowy ołówek o jednorodnej grubości (2mm), do którego można dobrać wkłady dowolnej grubości, co umożliwa posiadanie w zasadzie kilku ołówków w jednym. Są one również bardzo ekonomiczne! Paczka wkładów potrafi wystarczyć na dobre kilka/kilkanaście prac.

UWAGA MAGIC TRICK!!!
Końcówka versatile’a jest jednocześnie temperówką (często spotykam się z zaskoczeniem wobec tej informacji)

2. Ołówek automatyczny– ma zbliżone działanie do versatili, choć możemy je znaleźć już w różnych grubościach. Tu również dobiera się wkłady o poszukiwanej twardości. Automatyki są przyjaciółmi prac z ogromną ilością detali- z uwagi na ich cienkie końcówki, z łatwością można narysować każdy liść akantu w głowicach korynckich.

3. Drewniaki- myślę, że wszyscy wiedzą, o jakie ołówki chodzi :)

W kwestii doboru grubości do rysunku lub etapu pracy, a także większych szczegółów dotyczących ołówków, zachęcam do zaglądnięcia do artykułu “Ołówki do nauki rysunku”

B. Dobór papieru również jest nie bez znaczenia
Idealna kartka do rysunku ołówkiem powinna być gładka- w przypadku fakturowanego papieru, nie uda Wam się uzyskać ładnych przejść, mogą również powstawać plamy. Warto również postawić na twardszy papier- najcieńsze kartki lubią się giąć, a zmięcia pod grafitem są niestety bardzo widoczne i ciężko je naprawić. 

C. Zaprzyjaźnij się z gumką chlebową i gumką w ołówku
Choć mogą być uzależniające z całą pewnością mogą stworzyć niesamowite efekty na pracach. Przebłyski światła, przymglone otoczenie, wzmocniony kontrast i wiele innych cudeniek, które można osiągnąć przy pomocy gumek, dodają pracom charakteru.
Pamiętaj jednak, by nie nadużywać gumki i nie wymazywać każdej kreski, która jest lekko zakrzywiona, nie była przemyślana lub jest linią konstrukcyjną. W taki sposób marnuje się czas przeznaczony na rysunek, rozleniwia się rękę i zwalnia się progres.

D. Rysuj w taki sposób, by jak najmniej rozcierać grafit na kartce
Ważna jest umiejętność rysowania w taki sposób, by nie brudzić swoich prac. Dobrą praktyką jest rysowanie od ręki, którą nie rysujecie, w stronę tej, którą pracujecie. Jednak nie zawsze jest to możliwe lub nie dla wszystkich jest to wygodne. Przydatne może okazać się podkładanie kartki pod rękę rysującą. Tu jednak ważne jest, by kartkę podnosić, jeśli chcecie przejść do innej części pracy. Inaczej dalej będziecie wszystko rozmazywać, tylko kartką!

E. Pod koniec rysunku delikatnie przemaż oświetlone fragmenty budynku.
Choćbyście starali się z całych sił utrzymać swoją pracę czystą- grafit zawsze delikatnie się rozetrze. Przez to kontrast nieco się wygasza i warto przed zeskanowaniem/ sfotografowaniem/ sprzedaniem pracy jeszcze ją podrasować i przemazać to, co finalnie ma być białe. Czasem warto zastosować utrwalacze to grafitu, dzięki którym dłużej zachowają one swój pierwotny wygląd. W tej kwestii pomóc może nawet zwykły lakier do włosów :)

F. Nie bój się używać miękkich ołówków i dociskać ich w taki sposób, by uzyskać czerń.
Z początku może okazać się to przerażające- w głowie echem odbijać Wam się będzie myśl, że w ten sposób zepsujecie sobie pracę. Zrobicie czarną plamę, której nie będzie się dało wymazać! NIE BĘDZIE TAK! Jeśli obawiacie się od razu mocno dociskać, nakładajcie grafit warstwa po warstwie, dochodząc w węźle do prawie czerni, którą następnie rozpuścicie na resztę rysunku. Z każdym kolejnym rysunkiem przekonacie się, jak duże znaczenie na pracach ma kontrast. Szare prace są nijakie. Czarno-białe widoczne są już z daleka. 

 

2. KREDKA

To bardzo zbliżona do ołówka technika w kwestii samego sposobu cieniowania. Jest więc dobrą opcją, jeśli ktoś obawia się nowych narzędzi, a grafit zaczyna powoli nużyć. 

jak zostać architektem, przygotowanie na egzamin z rysunku, architektura organiczna, architektura biomorficzna, historia architektury najnowszej, nowoczesna architektura
Jak nauczyć się rysować, Rysowanie kredkami, jak dostać się na architekturę, szkoła rysunku w krakowie, najlepsza szkoła rysunku, domin kraków, jak przygotować się na studia artystyczne,
jak zostać architektem, przygotowanie na egzamin z rysunku, architektura organiczna, architektura biomorficzna, historia architektury najnowszej, nowoczesna architektura
Salzburg - rysunek architektoniczny

PLUSY

Kolorowe prace z pewnością znacznie bardziej przykuwają wzrok od czarno-białych. Kredka również jest techniką bezpieczną, choć nieco ciężej się ją wymazuje (tu może pomóc jedynie tradycyjna biała “myszka”). Kolorów kredek jest nieograniczona ilość, można do woli przebierać w odcieniach różu, niebieskiego, zielonego i wszystkich innych kolorów tęczy, jakie występują na świecie. Również twardości kredek są nieskończone– można znaleźć miększe, bardziej tłuste, a także twardsze, które dają zupełnie inny efekt. Ważne w kredce jest to, że prawie wcale się nie rozmazuje, więc nie trzeba kontrolować kolejności, w której cieniujemy prace. Dodatkowym plusem kredek jest to, że nie ma ograniczeń również w kolorach kartek, które dobieramy. Brązowa kredka na żółtej kartce? Czemu nie! Fajnym efektem może być również mieszanie dwóch zupełnie przeciwstawnych kolorów lub dwóch odcieni jednego koloru. W tej technice eksperymenty są mile widziane!

MINUSY

W przypadku rysowania kredką należy wykazać się nieco większą cierpliwością i dokładnością niż w ołówku. W tej technice bowiem, jeśli za mocno się dociśnie, nie da się zupełnie wymazać postawionej kreski. Jest to więc nieco trwalsza technika od ołówka i gumka chlebowa może okazać się niewystarczająca do współpracy.  Kredka daje również nieco inny efekt- często w przypadku bardziej tłustych kredek tworzy się efekt “chmurki”, który może nieco irytować. Nie da się w takim przypadku uzyskać jasnego koloru gładkiej plamy na pracy. 

 

PRO TIPY​

A. Podrys dobrze zacząć bardzo delikatnie, by nie martwić się błędami.
Starajcie się nie dociskać kredek za mocno, by dało się je wymazać. Jeśli próbujecie działać dwoma kolorami lub odcieniami, wybierajcie jaśniejszy do podrysu. Dzięki temu praca z kredkami będzie sprawiać Wam większą przyjemność.

B. Pamiętajcie, że rysunek musi być wyrazisty, by sprawiał dobre wrażenie.
Jasne kolory, typu żółty, pudrowy róż, łososiowy, jasny błękit nadają się jedynie do tła. 

C. Cieniując kredkami dużo łatwiej zrobić ciemną plamę, którą może być trudno rozpuścić.
W przypadku kredek więc dużo lepiej jest nakładać kolor warstwami, stopniowo przyciemniając i rozciągając walor. Warto pracować lekką ręką i nieco twardszymi kredkami, dla uzyskania gładkiego efektu.

D. Również w przypadku kredek wybór kartki jest istotny.
Fakturowane mogą jedynie pogłębić efekt niegładkich plam, co może być nieco frustrujące.

3. CIENKOPIS/ DŁUGOPIS

Należy już do technik trwałych, a więc w przypadku błędu gumka Was nie poratuje.

rysowanie kredką, techniki rysunkowe, rysunek odręczny, nauka rysunku architektonicznego, konstrukcje architektoniczne, nauka perspektywy
jak zostać architektem, co po architekturze, architektura i urbanistyka, jak dostać się na architekturę, jak zostać architektem
nauka rysunku architektonicznego, jak dostać się na studia artystyczne, przygotowanie do egzaminu na architekturę, jak zrobić dobre portfolio na architekturę, rysunek odręczny, najlepsza szkoła rysunku w krakowie
rysunkowe plenery za granicą, wyjazdy rysunkowe w wakacje, rysunek cienkopisem, kurs rysunku odręcznego w krakowie
Rysunki długopisem, rysunek odręczny, architektoniczny, jak dostać się na architekturę, egzamin na studia artystyczne, szkoła rysunku i malarstwa krakow

PLUSY

To jedna z technik najbardziej wyrabiających rękę, z uwagi na brak możliwości skorygowania błędów. Jest świetną techniką nie tylko na duży format, ale idealnie nadaje się na szybkie szkice i rysunki w szkicowniku. Cienkopis umożliwia osiągnięcie znacznie łatwiej i szybciej mocniejszych kontrastów, bez konieczności dociskania narzędziem. Dodatkowym ułatwieniem w pracy z nim jest możliwość zakupu różnych grubości, dzięki czemu można zachować precyzję w podrysie, a także przyspieszyć proces cieniowania. Ciekawym faktem jest, iż również w przypadku cienkopisów nie musimy ograniczać się jedynie do czarnego. Można znaleźć różne wariacje kolorystyczne, z którymi warto eksperymentować. Ogromnym plusem jest to, że dobry cienkopis wcale się nie rozmazuje. Trzeba uważać w przypadku długopisów, by wybierać szybkoschnące, bo łatwo zrobić sobie plamę przez przetarcie po świeżo postawionej kresce. 

MINUSY

Największym z nich jest brak możliwości naprawy błędów z uwagi na trwałość techniki. Cienkopisy są już nieco droższą techniką od wcześniej wymienionych i dodatkowo dosyć łatwo można je zepsuć, wciskając końcówkę. Wyróżniają się również zupełnie innym sposobem cieniowania- nie da się nimi stworzyć gładkiej plamy, jak w przypadku kredki, czy ołówka. Trzeba więc zdobyć nowe umiejętności i przestawić się na rysowanie kreska w kreskę. Nie jest to więc najłatwiejsza z technik. W przypadku cienkopisów czasem zdarza się, że nie da się rysować bokiem, więc konieczne jest również przyzwyczajenie ręki do nowego narzędzia.

PRO TIPY

A. Podrys rób najcieńszym cienkopisem, by móc pozwolić sobie na niedociągnięcia.
Dzięki temu  znaczna część kresek w dalszych etapach pracy zginie, pod grubszymi kreskami, czy cieniowaniem.

B. Staraj się zbyt mocno nie dociskać cienkopisów, by uniknąć wciskania wkładu.
Jeśli masz “ciężką rękę”, nie decyduj się na grubości mniejsze niż 0,3mm.

C. W tej technice bardzo ważne jest cieniowanie fazami, by nie zaczernić sobie czegoś zbyt mocno.
Cały czas trzeba mieć z tyłu głowy, że nie będzie dało się rozjaśnić plamy rolowaniem gumką chlebową.

D. W początkach drogi wybierz co drugą grubość cienkopisu, np. 0.3, 0.5 i 0.7.
To da Ci największe zróżnicowanie, najmniejszym kosztem :)

E. Nie rób podrysu ołówkiem!
Nie nauczysz się w ten sposób nic nowego, Twoja ręka dalej będzie leniwa, a po zmazaniu grafitu może okazać się, że bardzo efektowna praca okaże się “łysa”

F. Zostawiaj białe fragmenty na pracach.
W innym wypadku zupełnie stracisz kontrast i efekt, który jest pożądany w rysunkach cienkopisem

4. KREDKA + CIENKOPIS

To technika łącząca dobrodziejstwa dwóch powyższych. Warto urozmaicić swoje prace cienkopisem o odrobinę koloru. Czasem wystarczy zrobić niebo kredką i dodać kilka akcentów, a praca nabiera zupełnie innego wyrazu. Warto podkreślić, że w tej technice zaczynamy od podrysu cienkopisem, a dopiero potem dodajemy kolor.
Dobrym pomysłem w przypadku obawy z użyciem koloru, jest zrobienie mniejszych szkiców i wypróbowanie różnych wariantów wykorzystania kredek. W niektórych pracach znacznie lepiej będą wyglądać kolorowe budynki, w innych zieleń, w jeszcze innych niebo i posadzka, a czasem jedynie same detale.

rysunkowe plenery za granicą, wyjazdy rysunkowe w wakacje, rysunek cienkopisem, kurs rysunku odręcznego w krakowie, łączenie różnych technik rysunkowych, nauka rysunku architektonicznego, jak dostać się na architekturę
nauka rysunku i malarstwa krakow, najlepsza szkoła rysunku, przygotowanie portfolio na studia artystyczne, domin krakow, najlepsza szkoła rysunku, rysunek opery w Sydney, rysunek kredkami i cienkopisem
jak dostać się na architekturę, techniki rysunkowe, nauka rysunku architektonicznego, najlepszy kurs rysunku w krakowie
plansza gotyckich katedr cienkopisem, kurs rysunku architektonicznego w krakowie, style architektoniczne na rysunku

5. BIAŁA KREDKA + CIENKOPIS + BRĄZOWA KARTKA

Kolejna technika łącząca nabyte już umiejętności w wyżej wymienionych metodach rysunkowych. Ponownie wykonujemy podrys cienkopisem i podsycamy światłocień przy użyciu białej kredki. Jest to wyjątkowy efekt, w którym mocne, czarne cienie, kontrastują z oświetlonymi, białymi płaszczyznami. Warto zastanowić się również nad delikatnym podbiciem nieba na biało. Jest to efektowna i przyjemna technika, szczególnie dla osób, które miały już styczność z rysunkiem cienkopisem i kredkami. 

Jak dostać się na architekturę, detale architektoniczne, najlepszy kurs rysunku w krakowie, rysunek architektoniczny, rysunek odręczny, skuteczna nauka rysunku
jak zostać architektem, co po architekturze, architektura i urbanistyka, jak dostać się na architekturę, jak zostać architektem
rysowanie w sepii, rysunek białą kredką, rysowanie na szarym papierze, nauka rysunku architektonicznego, jak zostać architektem, nauka rysunku od podstaw, kursy rysunku krakow

PLUSY

Ogromnym plusem jest konieczność zastosowania dwóch technik wymagających zupełnie innych umiejętności i panowania nad narzędziem w odmienny sposób. Dodatkowo przy pracy na brązowym papierze konieczne jest zastosowanie mocniejszego kontrastu– ciemnych plam cienkopisem oraz intensywnej bieli, co wymusza zagęszczenie kresek oraz mocniejszy docisk kredką. 

MINUSY

Oczywiście spoza tych przeznaczonych indywidualnie dla cienkopisu i kredki- jednym z minusów jest wybielanie cienkopisu kredką, gdy najedzie się na czarny tusz. Nie jest to pożądany efekt w większości przypadków, więc trzeba być ostrożnym. Dodatkową trudnością może okazać się znalezienie idealnej kartki- zarówno w kwestii odcieni, jak i gramatury/faktury.

PRO TIPY

A. Zastosuj umiejętności nabyte przy rysowaniu cienkopisem i kredkami

B. Unikaj kartek, które są fakturowane.
Kredka nie będzie ładnie kryć, a kreski cienkopisem nie będą idealnie proste

C. Staraj się od początku przemyśleć światłocień na pracy.
Równomiernie rozkładaj ciemne i jasne plamy, by praca była spójna

D. Pamiętaj, że w przypadku węzła rozpuszczać się powinny zarówno cienkopis, jak i kredka

E. Podrys oczywiście zrób cienkopisem- postaraj się, by był on jak najdokładniejszy.
To ułatwi Ci pracę nad światłocieniem w dalszych etapach pracy

F. Miej na uwadze, że nie wszystko musi być dokładnie czarno-białe!
Daj przebić się też barwie kartki- nie bez powodu stawiamy na ładny odcień brązu. Chcemy go pokazać, a nie przykryć ;)

6. BIAŁA KREDKA/MARKER/CIENKOPIS/ŻELOPIS + CZARNA KARTKA

Następna alternatywa dla znudzonych ołówkiem i poszukujących całkiem prostych we współpracy technik. Metoda ta daje efekt negatywu. Trudność w niej stanowić może przemyślenie cieniowania prac w taki sposób, by uzyskać naturalny efekt światłocienia. Z góry powinno się ustalić źródła światła, ponieważ w większości rysunków cieniuje się odwrotnie niż w przypadku kolorowej kredki, czy ołówka. W przypadku białej kredki i czarnej kartki od razu trzeba zostawiać puste, czarne plamy. Bardzo ciężko domazać kredkę w taki sposób, by nie zostawała delikatna poświata, co powoduje, jak zapewne się domyślacie, utratę kontrastu. Ta technika świetnie sprawdza się do nocnych krajobrazów, zwierząt, postaci, w zasadzie wszystkiego! 

nauka rysunku odręcznego, rysunek architektoniczny, najlepsza szkoła rysunku w krakowie, architektura historyczna, historia architektury, czego nauczyć się na egzamin na architekturę
kurs rysunku odręcznego w krakowie, jak efektywnie uczyć się rysunku, przygotowanie do egzaminu na architekturę, rysunek wnętrza, jak narysować wnętrze, nauka perspektywy od podstaw, najlepszy kurs rysunku w krakowie
jak zostać architektem, co po architekturze, architektura i urbanistyka, jak dostać się na architekturę, jak zostać architektem
jak zostać architektem, co po architekturze, architektura i urbanistyka, jak dostać się na architekturę, jak zostać architektem

7. CIENKOPIS + KAWA/ AKWARELA

Ciekawa i efektowna technika, w której można stworzyć niepowtarzalne i unikatowe prace. Jest to technika trwała, mokra i wymaga już nieco większej wprawy rysunkowej. Nie ma ograniczeń w kwestii doboru kadrów, kolorów, formatów. By czuć się w niej pewnie, dobrze mieć opanowany cienkopis

malarstwo akwarelowe, malowanie kawą, malarstwo, jak nauczyć się malować, techniki rysunkowe

Największą superlatywą są efekty, które po skończeniu podrysu można osiągnąć w dosyć szybki sposób. Zdecydowanym plusem jest wrażeniowość prac i nieskończone możliwości pracy z tymi narzędziami. W zasadzie nie są to obrazy, które wymagają ogromnej dokładności i wielu godzin spędzonych nad podrysem. Można pozostawić je mocno niedopowiedziane i rozmyte, a efekt i tak potrafi być piorunujący.

MINUSY

Jest ich sporo, ale nie powinny one zniechęcać do pracy z tą techniką (zaufajcie, jest zbyt przyjemna, by się nimi przejmować :) ). Oczywiście jest to dosyć droga zabawa– zarówno papier akwarelowy, cienkopisy, jak i same farby to stosunkowo duży wydatek w porównaniu z innymi technikami. Nieco tańszą alternatywą jest praca kawą rozpuszczalną, jednak ona daje nam ograniczenia kolorystyczne. W przypadku złego doboru cienkopisu, problematyczne okazać się może rozmazywanie go pod wpływem pracy z wodą. Techniki mokre są trudne z uwagi na fakt, że ciężko naprawia się błędy, lubią powstawać tzw. grzyby i po nałożeniu koloru nie ma od niego odwrotu. Są one zdecydowanie bardziej pracochłonne i czasochłonne– trzeba brać pod uwagę czas schnięcia poszczególnych fragmentów prac. 



PRO TIPY

A. Zacznij od mniejszych formatów, na przykład A4.
Sprawdzisz dzięki temu, jak czujesz się w tej technice, nie bankrutując przy tym.

B. Zaopatrz się w komplet pędzli (nie inwestuj od razu w najdroższe- najtańsze opakowanie dla początkujących świetnie się sprawdzi), papier akwarelowy (zwykły papier nie nadaje się do tej techniki- pod wpływem wody będzie się wyginał, co utrudnia pracę), wodooporne cienkopisy oraz farby (najlepiej wybrać jeden/dwa kolory w kostkach) lub kawę rozpuszczalną (granulowaną, nie mieloną)

C. Zastanów się, w jakim stylu chcesz robić pracębardziej rozmytą, niedopowiedzianą, czy może szczegółową?
Spróbuj na zwykłych kartkach zrobić niewielkie szkice, na których rozplanujesz układ plam i kolorów.

D. W przypadku kawy rozpuszczaj ją na podstawce, nie szklankach z wodą- dzięki temu zarówno oszczędzisz materiał, jak i dasz sobie możliwości na szerszą gamę odcieni kawowych

E. Staraj się unikać nakładania dużej ilości wody w miejscach, w których masz już wyschnięty kolor– to prosta droga na powstawanie grzybków

F. Nie cieniuj cienkopisem!
Służy on tylko do wykonania podrysu i detali, do wykonania waloru użyj techniki mokrej

8. ROZCIERUCH

Technika polegająca na pracy z grafitem w dosyć nietypowy sposób. Zaczyna się od stworzenia mocnego podrysu, na który następnie wcieramy strużki grafitu. Dzięki zostawieniu białych plam oraz późniejszej pracy z gumkami (myszką, chlebową oraz w ołówku), tworzymy efekty świetlne, które kreują bardzo wrażeniowe prace.

jak zostać architektem, co po architekturze, architektura i urbanistyka, jak dostać się na architekturę, jak zostać architektem

PLUSY

Jest to wyjątkowo prosta technika, w której można osiągnąć bardzo dobre rysunki w stosunkowo krótkim czasie. Jej koszty są niewielkie, dzięki czemu jest świetną odskocznią od standardowej pracy z ołówkiem.

MINUSY

Rozcieruch to BARDZO brudna technika. Nie polecam ubierać się do niej na biało :). Dodatkowo początkowo może nieco frustrować, że efekty widoczne są dopiero po skończeniu pracy. W związku z czym osoby o zaniżonej cierpliwości, będą poirytowane w trakcie rysowania. Przez znaczną część wszystko wygląda po prostu jak jedna wielka ciemna plama. Dopiero w toku walki z nią, gdy zaczynają pojawiać się coraz ciemniejsze fragmenty i zaczynają “wjeżdżać” gumki, cały rysunek nabiera wyrazu. Trzeba też uważać, by nie zrobić zbyt delikatnego podrysu– jest spore prawdopodobieństwo, że zniknie już po nałożeniu pierwszej porcji grafitu. 

PRO TIPY

A. Do podrysu wybierz miękki ołówek i staraj się od razu mocno dociskać.
Oszczędzisz sobie w ten sposób czasu, na poprawianie znikającego detalu.

B. Zainwestuj we wkłady do kubusia.
Są grube (znacznie grubsze od zwykłych wkładów do versatili) i nie mają żadnej osłonki, więc otrzymujesz czysty grafit. Drugą opcją ołówki bezdrzewne, jednak tu temperuje się również plastik, który zabezpiecza grafit przed uszkodzeniem, a Twoje dłonie przed zabrudzeniem.

C. Od razu przemyśl ŚWIATŁOCIEŃ!
Zacznij od nakładania grafitu w miejscach, w których będzie ciemno. Staraj się zostawiać zupełnie białe plamy dla lepszego kontrastu.

D. Zaprzyjaźnij się z gumką chlebową, dzięki której otrzymasz efekt rozproszonego światła, a także myszką i gumką w ołówku, które podkreślą detale, czy dadzą możliwość wprowadzenia pojedynczych promieni słonecznych na rysunek.

E. Zaopatrz się w chusteczki, którymi będziesz rozcierać grafit.
Można to robić również palcami, ale warto mieć wtedy pod ręką mokre chusteczki, którymi co jakiś czas wytrzesz dłonie.

9. MARKERY

Jak zapewne się domyślacie, jest to technika trwała. Nie jest ona prosta, trzeba nauczyć się panować nad ręką i wykonywać zdecydowane ruchy. Jest to jednak jedna z technik, którymi w bardzo krótkim czasie można zrobić świetne, efektowne prace.

techniki rysunkowe, rysunek architektoniczny, nauka rysunku odręcznego w krakowie, szkoła rysunku i malarstwa, rysunek markerami, plansza architektoniczna, projekt domu nowoczesnego, projektowanie architektoniczne

PLUSY

Definitywnie czas wykonania- markery umożliwiają stworzenie graficznych rysunków nawet w ciągu kilkunastu minut. Świetnie nadają się do pokazania koncepcji, szkiców, czy dużych prac. Warto nauczyć się pracy z nimi, gdyż w przyszłości mogą ułatwić prezentowanie pomysłów prowadzącym na studiach, czy jeszcze dalej- klientom.  Można je łączyć z cienkopisami, kredkami, a nawet ołówkiem. 

MINUSY

Jest to również jedna z kosztowniejszych technik, jeśli chodzi o samo narzędzie. Ciężko osiągnąć ładne i gładkie plamy, czy przejścia między kolorami. Wymaga to wprawy i dużego nakładu czasu. Oczywiście są niezmazywalne, a pomyłki bardzo ciężko jest zatuszować.

PRO TIPY

A. Rysuj grubszą ściętą końcówką.
Można nią rysować w prosty sposób bardzo cienkie kreski i równocześnie świetnie sprawdza się do grubych kresek, czy nawet większych plam.

B. Okrągła, cieńszą końcówką wcale nie jest taka cienka, jak się wydaje i znacznie ciężej się nad nią panuje.

C. 2 warstwy jednego koloru dają gładsze faktury (zalecane są maksymalnie 3 warstwy)

D. Uważnie zatykaj markery, bo się wysuszą, a nie jest to najtańszy interes :)

 

Podsumowanie

Jak widzicie możliwości rozwijania się w różnych dziedzinach jest mnóstwo. Każda z powyższych technik może wnieść do Waszego rysunkowego życia wiele frajdy, nowych umiejętności i luzu w dalszych działaniach. Warto eksperymentować, próbować różnych rzeczy, otwierać się na nowości. Nie ma czego się obawiać! Każdy kiedyś zaczynał od zera :)

 

autorka tekstu: Patrycja Mikołajek

Patrycja

Zostaw komentarz